مدرسه علمیه صدیقه طاهره انبار الوم

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حاج اقا قرائتی:بعد از طلبگی چکاره شویم؟؟......توسل به سلطان کرم ...

02 آذر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

دریافت صوت

 1 نظر

مگر میشود صف نماز از کوفه تا کربلا؟؟؟

22 آبان 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

از کجا بفهمیم از چشم خدا افتادیم؟؟

18 آبان 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

کمتر از یک دقیقه

یک تلنگر خوب و مهم

 نظر دهید »

هیچ کس به او کمک نکرد

18 مهر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

همه چیزم

31 شهریور 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

خدایا شیطان را باز نکن

18 تیر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

احکام نمار عید

15 تیر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

چند نکته برای هفتۀ آخر ماه رمضان

12 تیر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 

حجت الاسلام پناهیان در اولین سخنرانی بعد از شبهای قدر گفت: در روایات ما هست که هر کسی می‌خواهد یک برنامه‌ای در زندگی خودش قرار دهد، یا یک رفتاری را برای خودش برنامه‌ریزی کند تا تغییری در خودش ایجاد کند، اجرای این برنامه یک سال باید طول بکشد تا اثر بگذارد. کسانی که می‌خواهند برای برنامه‌های یک‌سالۀ خودشان تصمیم بگیرند، بهترین روز برای شروع این برنامه، همین روز 24‌اُم ماه رمضان است. مثلاً ممکن است کسی برای خودش برنامه‌ریزی کند و بگوید: «من از امروز تصمیم می‌گیرم، هر روز دعای عهد بخوانم».

فرازهایی از این سخنرانی را در ادامه می‌خوانید:

شروع سال جدید به معنای واقعی کلمه 24‌اُم ماه رمضان است/مقدرات‌مان تغییر کرده و در مرحلۀ جدیدی قرار گرفته‌ایم

سال جدید به معنای واقعی کلمه-نه در فرهنگ عربی یا ایرانی- از روز بیست و سوم یا بیست و چهارم ماه مبارک رمضان شروع می‌شود؛ چون ارزاق تقسیم شده است و ما در مرحلۀ جدیدی از زندگی قرار گرفته‌ایم، مقدرات ما در جهات مختلف معین شده‌اند و اینکه می‌گویند «روز از نو، روزی از نو» به همین ایام بعد از شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان مربوط می‌شود. احساس آغاز سال، اصلش باید در این زمان در دل انسان قرار بگیرد.

بله؛ از نظر طبیعت، آغاز بهار آغاز سال محسوب می‌شود اما قبل و بعد از بهار، در مقدرات ما تغییری پدید نمی‌آید. برخی نیز ممکن است آغاز سال خود را به احترام میلاد حضرت مسیح(ع)، یک روزی در سال قرار دهند، ولی در این روز، ماهیتاً آغازی اتفاق نیفتاده است، بلکه این بنا و قراردادی است که گذاشته‌اند.

بعد از شب بیست و سوم ماه رمضان، مقدرات ما فرق کرده، زندگی ما متفاوت شده، تصمیمات جدیدی برای زندگی ما گرفته شده و بودجۀ جدید بسته شده است، همۀ اینها از روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.

نیازی نیست که آدم حتماً سال جدید خودش را جشن بگیرد، ولی همین احساس تازه بودن سال، به انسان تازگی می‌دهد، به تصمیمات انسان قدرت می‌دهد و انسان با یک انگیزۀ بیشتری سعی می‌کند زندگی خودش را تحت تأثیر قرار دهد و برنامه‌هایی برای خودش بریزد.

24 رمضان بهترین وقت برای تنظیم و شروع برنامه‌های یک‌ساله است/ در آغاز سال جدید، برنامۀ سبک یکساله‌ای اضافه کنید

در روایات ما هست که هر کسی می‌خواهد یک برنامه‌ای در زندگی خودش قرار دهد، یا یک رفتاری را برای خودش برنامه‌ریزی کند تا تغییری در خودش ایجاد کند، اجرای این برنامه یک سال باید طول بکشد تا اثر بگذارد(امام صادق(ع): مَنْ‏ عَمِلَ‏ عَمَلًا مِنْ‏ أَعْمَالِ‏ الْخَیْرِ فَلْیَدُمْ‏ عَلَیْهِ‏ سَنَةً وَ لَا یَقْطَعْهُ‏ دُونَهَا؛دعائم الاسلام/1/214) (إِیَّاکَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِکَ فَرِیضَةً فَتُفَارِقَهَا اثْنَیْ عَشَرَ هِلَالا؛کافی/2/83) (إِذَا کَانَ الرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْیَدُمْ عَلَیْهِ سَنَةً ثُمَّ یَتَحَوَّلُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَیْرِهِ وَ ذَلِکَ أَنَّ لَیْلَةَ الْقَدْرِ یَکُونُ فِیهَا فِی عَامِهِ ذَلِکَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ یَکُون؛ کافی/2/82‏) ( امام باقر(ع): مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَمَلٍ یُدَاوَمُ عَلَیْهِ وَ إِنْ قَلَّ؛ کافی/2/ 82)

کسانی که می‌خواهند برای برنامه‌های یک‌سالۀ خودشان تصمیم بگیرند، بهترین روز برای شروع این برنامه، همین روز 24‌اُم ماه رمضان است. مثلاً ممکن است کسی برای خودش برنامه‌ریزی کند و بگوید: «من از امروز تصمیم می‌گیرم، دعای عهد بخوانم» یا «دعای اللهم کن لولیک» را بعد از هر نماز بخوانم، یا لااقل روزی یک‌بار بعد از یکی از نمازها، بخوانم. یا اگر قبلاً نوافل نمی‌خواندم، تصمیم بگیرم که لااقل نافلۀ نماز عشاء(دو رکعت نشسته) را بخوانم، یا نماز غفیله را بخوانم. یا سورۀ «یس» بخوانم و به حضرت زهرا(س) یا به گذشتگان و ذوی‌الحقوق، هدیه کنم، یا هر شب قبل از خواب، سورۀ واقعه بخوانم که برای افزایش رزق و روزی خیلی مؤثر است، یا تصمیم بگیرم که بین‌الطلوعین، دیگر نخوابم.

ادامه »

 نظر دهید »

احکام

09 تیر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

معرفی کتاب

06 تیر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم


شب های بی قراری

نوشتاری است از « دکتر سید‌محمد بنی‌هاشمی» که توسط انتشارات «مرکز فرهنگی ‌انتشاراتی منیر» منتشر شده است.

دربخش اول این کتاب که عنوان «زشتی گناه» دارد، به جنبه‌های مختلف به گناه و آثار آن در زندگی پرداخته شده است و اینکه بالاترین مشکلی که ما را از توبه دور می‌کند، فراموشی گناه است.

بخش دوم کتاب که «بهار استغفار» نام گرفته است، از شب‌های قدر به‌عنوان بهار استغفار و توبه یاد شده است، شب اندیشیدن در سابقه خود، شب‌هایی که باید اندیشید گناه با انسان چه می‌کند؟ تا بتوان برای درمان درد گناه و بلاهایش چاره‌ای اندیشید؛ چاره‌ای جز توبه و بازگشتن به درگاه پروردگار نیست.

بخش سوم این کتاب «شب بیست‌‌و‌سوم، شب قدر» نام گرفته است. آن‌گونه که از آیات و روایات فهمیده می‌شود، شب بیست‌و‌سوم ماه مبارک رمضان، همان شب قدری است که از هزار ماه برتر است، شبی که بیشترین مناسبت را با امام‌زمان(عج) دارد و بنا به صریح روایات، ملائکه در این شب به دور حجت خدا طواف می‌کنند. در این گفتار به فضایل و ‌اعمال این شب پرداخته شده است‌

 نظر دهید »

میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام)مبارک

01 تیر 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم


اول امام زاده ي دنيا خوش آمدي
ابن الكريم اُمّ ابيها خوش آمدي

اول پدر به حضرت حيدر تو گفته اي
پيش از همه به فاطمه مادر تو گفته اي

امام حسن عليه السلام:
گناه را زود كيفر مده و ميان آن دو راهى براى پوزش خواهى باقى بگذار

????ولادت با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام بر شما مبارک????

 نظر دهید »

اینو میدونستی؟؟

24 خرداد 1395 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

معنای مدافع حرم

15 بهمن 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

سر سلسله ی اهل کرم  خامنه ایست

کوبنده اصحاب ستم  خامنه ایست

یک غرش او برای داعش کافیست

معنای مدافع حرم  خامنه ایست

 نظر دهید »

چرا قرائتی از تمبر نماز رونمایی نکرد؟

07 بهمن 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

مراسم رونمایی از تمبر یادبود بیست‌ و چهارمین اجلاس سراسری نماز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در حالی در قزوین برگزار شد که حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز از رونمایی تمبر یادبود این مراسم سر باز زده و از تمبر یادبود بیست‌ و چهارمین اجلاس سراسری نماز رونمایی نکرد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی درباره علت رونمایی نکردن از تمبر یادبود بیست‌ و چهارمین اجلاس سراسری نماز اظهار داشت: بیش از 200 میلیون ریال برای طراحی و ساخت تمبر بیست‌ و چهارمین اجلاس سراسری نماز هزینه شده است در حالی که این تمبر هیچ تاثیری در ترویج فرهنگ نماز و نماز‌خوانی ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: شما بگویید ساخت و رونمایی از این تمبر چه تاثیری در ترویج فرهنگ نمازخوانی در جامعه خواهد داشت تا من از این تمبر رونمایی کنم.

 2 نظر

حدیث فاطمیات

01 بهمن 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 

یكی از فضایل و مقامات بانوی مكرمه، حضرت معصومه علیهاالسلام محدّثه بودن ایشان است.

احادیثی از آن بزرگوار در كتب حدیثی موجود است . یكی از آنها معروف به حدیث فاطمیات میباشد که در كتب مسطور است.

علت نام گذاری این حدیث به فاطمیات اینست كه روایت كننده‌های آن، جز یكی دو نفر، همه فاطمه نام می‌باشند و حدیثی بسیار جالب و ارزنده است. این حدیث سابقاً در حاشیه در طلاکاری ضریح مقدس هم منقوش بوده و در كتاب آثار الحجه، ج 1، ص 8 هم نقل شده است.

متن حدیث به همراه سلسله راویان :
عن فاطمة بنت الحسین الرضوی عن فاطمة بنت محمّد الرضوی عن فاطمة بنت ابراهیم الرضوی عن فاطمة بنت الحسن الرضوی عن فاطمة بنت محمّد الموسوی عن فاطمة بنت عبدالله العلوی عن فاطمة بنت الحسن الحسینی عن فاطمة بنت ابی هاشم الحسینی عن فاطمة بنت محمّد بن أحمد بن موسی المبرقع عن فاطمة بنت احمد بن موسی المبرقع عن فاطمة بنت موسی المبرقع ((عن فاطمة بنت الإمام أبی الحسن الرّضا عن فاطمة بنت موسی بن جعفر عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد عن فاطمةبنت الباقر محمّد بن علی عن فاطمة بنت السجّاد علی بن الحسین زین العابدین عن فاطمة بنت ابی عبدالله الحسین عن زینب بنت امیرالمؤمنین عن فاطمة بنت رسول الله علیها السلام )) قالت:

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: «ألا من مات علی حبّ آل محمّد مات شهیداً.» هر كس با محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است.
منبع:

برگرفته از كتاب قم در گنجینه دانشمندان، حاج شیخ محمّد شریف رازی، با تصرف .

 1 نظر

خلاصه ای از زندگی پربرکت حضرت معصومه (سلام الله علیها)

30 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت. پدران این خاندان، همه برگزیدگان و پیشوایان هدایت، گوهرهای تابناک امامت و سکان داران کشتی انسانیت بودند.


حضرت معصومه (س) سرچشمه دانش
حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره میگوید: ?هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد?. بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب ها، تعریف ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن می سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) ?عالمه غیر معلمه? بوده است.


حضرت معصومه (س) مظهر فضایل
حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضایل و مقامات است. روایات معصومان (ع) فضیلت ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می دهد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: ?آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است. و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.

ادامه »

 نظر دهید »

گدای سامره هستم دو دست من خالی است

29 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

گدای سامره هستم

دو دست من خالی است

گدای سر کوی شما

عجب حالی است

خجسته میلاد با سعادت امام حسن عسکری ع بر تمام شیعیان مبارک باد

 2 نظر

تاثیرگذاری تاریخی حوزه های علمیه در مسائل سیاسی

28 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 

در طول زمان، در مسائل سیاسی هم این حوزه‌‌ها[ی علمیه] تأثیر گذاشتند، و ما این را در تاریخ گذشته‌‌ی خودمان هم دیده‌‌ایم؛ مثل دوران علامه‌‌ی حلی (رضوان اللّه علیه) که مدرسه‌‌ی سیار داشت و طلاب را حتّی با خود در شهرها و بلاد گوناگون حرکت می‌‌داد؛ و قبل از آن، در زمان شیخ طوسی و شاگردان آن بزرگوار، که در آفاق دنیای اسلام پخش می‌‌شدند چه در طرف شرق، چه در طرف غرب؛ مثل شهرهای شام و طرابلس و مصر و دیگر مناطق و یا در زمان سیّد مرتضی و چه در زمانهای نزدیک به زمان ما، مثل دوران قبل از شیخ انصاری ، زمان مرحوم کاشف الغطاء که حوزه‌‌های علمیه آن وقت در وضع تحولات جاری زندگی مؤثر بودند؛ و بعد شاگردان شیخ انصاری مثل مرحوم میرزای شیرازی و بعد آخوند خراسانی و دیگرانی که نقش آن‌‌ها را در قضایای قبل از مشروطیت و در خود قضیه‌‌ی مشروطیت و بعد از آن تا زمان ما، همه می‌‌دانند (یعنی باید گفت همه هم نمی‌‌دانند. متأسفانه این جزو مباحث کم تحقیق شده و کم‌‌کار ماست؛ باید همه بدانند.

(این‌‌ها چیزهای دانسته شده و شناخته‌‌شده و ثبت و ضبطشده‌‌یی است)؛ و چه در زمان ما، که تحرک ملت و تحقق انقلاب اسلامی و حدوث جامعه‌‌ای با پایه‌‌های اسلامی، به وسیله‌‌ی حوزه‌‌های علمیه انجام گرفت. استاد حوزه‌‌ی علمیه بود که پیشاهنگ بود. طلاب و فضلای حوزه‌‌ی علمیه بودند که در سرتاسر کشور، سربازان آن فرمانده و آن رهبر بودند. کاری انجام گرفت که در طول تاریخ اسلام، از بعد از صدر اول تا امروز انجام نگرفته بود، و آن تحقق این نظام اسلامی بود.

در دوران بعد از انقلاب تا امروز هم که حضور طلاب و حوزه‌‌های علمیه در مراحل مختلف انقلاب واضح است.

۱۳۷۰/۰۶/۳۱
بیانات  مقام معظم رهبری در آغاز درس خارج فقه‌

 

 1 نظر

حوزه‌های خواهران در تداوم مسیر انقلاب کوتاهی نمی‌کند

27 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: حوزه‌های علمیه خواهران نمی‌تواند نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در نشست فصلی مدیران استانی و معاونان آموزشی و اداری مالی حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: انتخابات یکی از مثمرثمرترین برنامه‌ها در راستای پیشرفت جامعه اسلامی است.

وی با بیان این‌که «حوزه‌های علمیه خواهران نمی‌تواند نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشد» افزود: حوزه‌های علمیه خواهران نسبت به انقلاب، نظام و نهاد ولایت فقیه احساس مسئولیت می‌کند و ملزم به انجام این مسئولیت در وقت خود است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور اظهار کرد: نوع ورود حوزه‌های علمیه خواهران در انتخابات مجلس مشخص است و همانند سایر انتخابات گذشته هیچ مدرسه و مدیریتی به شکل مشخص ستاد انتخاباتی هیچ کاندیدایی نخواهد بود.

جمشیدی با بیان این‌که «حمایت یا رفت و آمد یک مدیر یا فرد دیگری به عنوان شخصیت حقیقی از یک کاندیدای مشخص دارای منع قانونی نیست» ادامه داد: ولی در جایگاه حقوقی مطلقا هیچ فردی اجازه ندارد به نام حوزه و مدرسه در یک حرکت سازماندهی شده برای یک کاندیدای خاص تبلیغات کند.

وی تأکید کرد: مدارس علمیه موظف هستند در موضوع حضور کاندیداها در ایام تبلیغات انتخاباتی در فضای مدرسه نیز براساس قانون عمل کنند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسالت حوزه‌های علمیه را تشویق افراد برای حضور حداکثری در انتخابات دانست و افزود: حوزه‌های علمیه باید شاخص‌های کاندیدای اصلح را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری برای مردم تبیین کنند.

ادامه »

 3 نظر

ما طالب امام هستیم؟!/سید مهدی شجاعی

26 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

ما اساسا طالب امام نیستیم، طالب حل مشکلاتمون توسط امام هستیم!
…..

اصلا جایگاه فرمانده و سرباز، در ذهن و دلمون عوض شده.
فکر می کنیم امام موظفه از ما اطاعت کنه و ما رو به خواسته هامون برسونه،
ولی خودمون رو موظف به اطاعت از امام نمی بینیم.
…

آنچه عمق این فاجعه رو بیشتر می کنه،
اینه که امام به دلیل کرامت ذاتی اش این معادله ی غریب رو پذیرفته و گلایه ای هم نمی کنه
و این ماییم که احساس طلبکاری داریم!

 برشی از رمان کمی دیرتر
نوشته سید مهدی شجاعی

 1 نظر

همنشین همیشگی

22 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 

آیت الله بهجت:
کسیکه بداند هر که خدا را یاد کند،
خدا همنشین اوست؛
احتیاج به هیچ وعظی ندارد.

عکس - دست خط آیت الله بهجت

 

 2 نظر

خوش و بش مؤمن در جمع و تفکر در تنهایی/اسستادمطهری

22 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

خوش و بش مؤمن در جمع و تفکر در تنهایی

خدای متعال دوست می ‌دارد مردمی را که وقتی در جمع دیگران می ‌نشینند عبوس نمی ‌کنند، بلکه با مردم خوش و بش می ‌کنند، شوخی می ‌کنند، به اصطلاحِ دیگر “ادخال سرور” در قلب مؤمنین می ‌کنند.

می ‌دانیم که بعضی از مؤمنینِ معمولی ما جزء آدابشان این است که کأنه یک نوع تکبری بر همه مردم دارند که ما مؤمن هستیم و چنان، به اینکه همیشه عبوس کنند، چهره ‌شان را بگیرند، به مردم بی ‌اعتنایی کنند، یعنی همه شما اهل جهنم هستید، همه شما مورد خشم خدا هستید و مورد خشم من؛ در صورتی که این برخلاف دستور اسلام است…

 [در روایت است که] خدا دوست دارد مؤمنی را که وقتی در میان جمع است، برای اینکه دیگران را مسرور کند سخنان خوشحال ‌کننده می ‌گوید ولی وقتی که تنها می ‌ماند به فکر و اندیشه فرو می ‌رود … و عبرتها به نظرش می ‌آید.

استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج10، ص39

عبوس کردن: چهره در هم کشیدن (لغت نامه دهخدا)

 1 نظر

ذکر/حضرت بهاءالدینی قدس سره

20 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 

حضرت بهاءالدینی قدس سره

به تسبیح و ذکر و ورد گول نخورید.
ممکن است چیزی عادت انسان شود وقتی عادت شد ترک آن وحشت آور است و منشا اثر هم نیست .
انسان گاهی مثل ضبط صوت می شود. می گوید و می خواند و هیچ حالی او نیست. لذا چیزی عاید خود او نمی شود.

روزی امام صادق علیه السلام بر جمعی گذشتند که حلقه ذکر تشکیل داده بودند به آنها فرمود:
ذکر؛ اوراد زبانی نیست. ذکر، خدا را متذکر بودن و در برابر معصیت و گناه حالت وقایه و خود نگهداری داشتن است.

 

 

 2 نظر

رمز موفقیت

20 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

رمز موفقیت
یكی از رمزهای موفقیت من این است كه اساتید خود را دعا كنیم سعی كنید نام اهل بیت علیهم السلام را با عظمت ببرید.
زیرا آن بزرگواران در اصل اساتید ما هستند و همه علوم به آنها ختم می شود.
لذا با احترام نام ببرید؛
مثلا بگویید امیرمؤمنان علی ابن ابیطالب علیه السلام
یا فاطمه زهرا سلام الله علیها …

فرمایشات آیت الله مجتهدی تهرانی

 

 نظر دهید »

علم بدون منفعت/حاج آقای قرائتی

18 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

در بعضى شب هاى جمعه كه در نجف بودم توفيقى بود كه به كربلا مى رفتم

و از آنجا كه دعا زير گنبد امام حسين عليه السلام مستجاب است ،

از استادم پرسيدم : چه دعا و درخواستى از خدا در آنجا داشته باشم ؟

ايشان فرمودند: دعا كن هر چه مفيد نيست ، علاقه اش از دل تو بيرون رود.

بسيارند كسانى كه علاقمند به مطالعه يا كارى هستند كه علم يا كار بى فايده است .

در دعا نيز مى خوانيم : ((اعوذ بك مِن عِلم لاينفع )) خداوندا! از علم بدون منفعت به تو پناه مى برم .

حاج آقای قرائتی

 2 نظر

راهتان را ادامه خواهیم داد...

17 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 1 نظر

حکایت خوبان

17 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 2 نظر

چرا باور نذاریم نماز اول وقت ما را نجات می دهد؟

15 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

سخنان رهبر انقلاب درباره شهادت عالم مؤمن و مظلوم شیخ نمر

13 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

    

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  در جلسه‌ی درس خارج فقه، جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ نمر باقر النمر را به‌شدت محکوم کردند و با تأکید بر لزوم احساس مسئولیت دنیا در قبال این جنایت و جنایات مشابه سعودی در یمن و بحرین، خاطرنشان کردند: بدون تردید خون به ناحق ریخته‌ی این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: این عالمِ مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می‌کرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود.
رهبر انقلاب، شهادت شیخ نمر و ریختن به ناحق خون او را خطای سیاسی دولت سعودی خواندند و افزودند: خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.
ایشان با انتقاد شدید از سکوت مدعیان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و حمایت آنان از رژیم سعودی که خون بی‌گناه را تنها به خاطر انتقاد و اعتراض به زمین‌ می‌ریزد، تأکید کردند: جهان اسلام و همه‌ی دنیا باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آزار و شکنجه‌ی مردم بحرین توسط نظامیان سعودی و تخریب مساجد و خانه‌های آنان و همچنین بیش از ۱۰ ماه بمباران مردم یمن را نمونه‌های دیگری از جنایات رژیم سعودی خواندند و تأکید کردند: کسانی که صادقانه به سرنوشت بشریت و سرنوشت حقوق بشر و عدالت علاقه‌مند هستند، باید این قضایا را دنبال کنند و نباید نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت باشند.
رهبر انقلاب همچنین افزودند: یقیناً شهید شیخ نمر مورد تفضل خداوند خواهد بود و بدون شک دست انتقام الهی گریبان ظالمانی را که به جان او تعدّی کردند خواهد گرفت و این همان چیزی است که مایه‌ی تسلّی است.

 

 3 نظر

ازدواج امام زمان

13 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

ازدواج امام زمان
در مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد:

1⃣أ) حضرت ازدواج نکرده است. لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنت‏هاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایین‏تر چشم پوشى مى گردد.

2⃣ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهره‏مند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد.

3⃣ج) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد.

با توجه به مطالب مذکور، نمى ‏توان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد.

 نظر دهید »

امتحان= ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری

12 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

امتحان معیار ارزشیابی دانسته‌ها و تواناییهای شماست و شما می‌‌توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید.

برای عملکرد بهتر در امتحان توصیه های زیر را بکار بندید:

۱- با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

۲- با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: ” من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. ” نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

۳- آرام ولی هوشیار باشید. اگر حق انتخاب دارید، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید. نیمکتی را انتخاب کنید که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشید. به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

۴- در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ۱۰% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

۵- برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که:

- مشکل تر هستند.

- جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد.

- نمره کمتری دارند.

۶- در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید.

- ابتدا پاسخهایی را که می‌‌دانید اشتباه است، کنار بگذارید.

- اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید.

- اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.

- شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می‌‌کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

۷- در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید.

- ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به دهنتان می‌‌رسد، در چرک نویس یادداشت کنید.

- این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید.

- سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

۸- در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.

- در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید.

- مقدمه ای برای آن بنویسید.

- سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید.

- به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.

۹- ۱۰% از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید.

- برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید.

- در انتها تمام سؤالات را مرور کنید.

- مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید.

- پاسخ‌ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.

۱۰- وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید.

- به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید.

- برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

- بهترین روش یادگیری را که برای شما مؤثر بوده، انتخاب کنید.

- روشهایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته، کنار بگذارید.

- سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

 1 نظر

اهمیت بصیرت

07 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

نداشتن بصیرت

مثل نداشتن چشم است

راه را انسان نمی بیند

بله

عزم هم دارد

اراده هم دارد

اما نمی داند

کجا باید برود

 نظر دهید »

آیات و روایات متناسب : هفته وحدت

01 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

آیات و روایات متناسب :هفته وحدت


قرآن کریم:
وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِيعاً و لاتَفَرَّقُوا
همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و پراكنده نشويد
                                                                   آل عمران ، آيه ۱۰۳ .


پيامبرصلي الله عليه وآله :
أيُّهَا النّاسُ! عَلَيكُم بِالجَماعَةِ و إيّاكُم و الفُرقَةَ
اي مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهيزيد از جدايي
                                                                 ميزان الحكمه ، ح ۲۴۳۴ .

ادامه »

 نظر دهید »

زندگی به سبک بهترین انسان

01 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

_هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می رفت

_در راه رفتن قدم ها را بر زمین نمی کشید.

_نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود.

_هرکه را می دید مبادرت به سلام می کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت.

_وقتی با کسی دست می داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشید.

_با مردم چنان معاشرت می کرد که هرکس گمان می کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است.

ادامه »

 2 نظر

اعمال روز 17 ربیع الاول را اینجا بخوانید

01 دی 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

اعمال هفده ربیع

17ربیع الاول که مقارن به خجسته زاد روز نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و میلاد امام جعفر صادق(ع)است یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه امتیاز دارد. چه روز مبارکی است که امام صادق(ع)در موردش فرمود: در این روز ابلیس از ورود به آسمان های هفتگانه محروم شد، شیاطین دور شدند، تمامی بت ها در بتکده به صورت بر زمین افتادند، ایوان کسری شکست و 14 کنگره‌ی آن سقوط کرد، آب دریاچه ساوه خشک شد، سرزمین خشک سماوه، آب پیدا کرد، آتشکده فارس پس از هزار سال خاموش شد، نوری از سرزمین حجاز بر آمد تا به مشرق رسید، کاهنان عرب علوم خود را فراموش کردند و سحر ساحران باطل شد.

اعمال روز 17 ربیع الاول:

1- غسل.

2- روزه: از برای آن فضیلت بسیار است و روایت شده هر که این روز را روزه بدارد ثواب روزه ی یک سال را خدا برای او می نویسد و این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است.

3- زیارت: زیارت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین زیارت امام امیرالمؤمنین علیه السّلام .

4- نماز: دو رکعت نماز که در هر رکعتی یک مرتبه حمد و 10مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره اخلاص است، بگزارد و پس از نماز در محلّ نماز بنشیند و دعائی که روایت شده است بخواند : اَللَّهُمَّ اَنتَ حَی لاَ تَمُوتُ …

5 - تصدّق و خیرات: مسلمانان این روز را تععظیم بدارند و تصدّق و خیرات نمایند و مؤمنین را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه بروند. (مفاتیح الجنان . فصل نهم . در اعمال ماه ربیع الأّوّل)

6- عید گرفتن: به آنچه موافق حقیقت عید است (عمل کند) یعنی به آنچه که در شرع وارد گشته نه آنچه خلاف مقرّرات شرع باشد همچنان که عادت و سنّت پاره ای از نادانان است که به لهو و لعب بلکه پاره ای از افعال حرام می پردازند. برای هر مجلسی لباس مخصوصی و زینتی مناسب آن لازم است و لباس شایسته ی اهل چنین مجلس(ی)، لباس تقوا و تاج آنها، تاج کرامت و وقار می باشد؛ یعنی لباس اهل این مجلس تخلّق به اخلاق حسنه و تاج معارف ربّانیه و تطهیر آنها، پاکیزه ساختن دل از اشتغال به غیر خدا و بوی خوش ایشان، ذکر خدا و درود بر رسول خدا و آل طاهرین او{علیهم السّلام} است. ( المراقبات .ص81 – 84)

 

 نظر دهید »

توکل مفهومی حماسی یا مخدر/شهید مطهری

25 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم


توکل مفهومی حماسی یا مخدر/شهید مطهری

توكل در قرآن يک مفهوم زنده‏ كننده و حماسى است؛ يعنى هرجا كه قرآن مى‏ خواهد بشر را وادار به عمل كند و ترسها و بيمها را از انسان بگيرد، مى‏ گويد نترس و توكل به خدا كن، تكيه ‏ات به خدا باشد و جلو برو، تكيه ‏ات به خدا باشد و حقيقت را بگو، به خدا تكيه كن و از كثرت‏ انبوه دشمن نترس. ‏

وقتى كه شما توكل را در ميان تفكر امروز مسلمين جستجو مى‏ كنيد، مى‏ بينيد يک مفهوم مرده است. وقتى مى‏ خواهيم ساكن بشويم و جنبش نداشته باشيم، وقتى مى‏ خواهيم وظيفه را از خودمان دور كنيم و آن را پشت سر بيندازيم به توكل مى ‏چسبيم. مفهوم توكل درست وارونه آن چيزى كه قرآن تعليم داده در افكار ما وارد شده است‏.

احیاء تفکر اسلامی ،ص 58

 نظر دهید »

ترس از خدا در کلام شهید مطهری

24 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم


معنای ترس از خدا در کلام شهید مطهری

ذات خداوند موجب‏ ترس و وحشت نیست، اما اینكه می گویند از خدا باید ترسید یعنی از قانون عدل الهی باید ترسید. عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس‏ آوری نیست.

انسان كه از عدالت می ترسد در حقیقت از خودش می ترسد كه در گذشته خطا كاری كرده و یا می ترسد كه در آینده از حدود خود به حقوق دیگران تجاوز كند

(استاد مطهری، ده گفتار، ص18)

 5 نظر

سلام های ما چه رنگی است؟

24 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 


سلام های ما چه رنگی است؟
ما یک گاری چی در محلمان بود، که نفت می برد و به او عمو نفتی می گفتند.
یک روز مرا دید و گفت حاج آقا سلام، ببخشید خانه تان را گازکشی کرده اید؟
گفتم بله.
گفت: فهمیدم چون سلام هایت تغییر کرده!
آقا می گوید من تعجب کردم گفتم: یعنی چه؟
گفت: قبل از اینکه خانه ات گازکشی شود، خوب مرا تحویل
می گرفتی، حالم را می پرسیدی، همۀ اهل محل همین طور هستند.
هرکس خانه اش گازکشی می شود دیگر سلام علیک او تغییرمی کند.
این آقا که از بزرگان است فرمود: من فهمیدم سی سال، سلامم بوی نفت می داد. عوض اینکه بوی خدا بدهد.

راستی! سلام های ما چه رنگی است؟

 

 نظر دهید »

مژده بهشت

22 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

آیا خبر فرا رسیدن ماه ربیع و پایان ماه صفر مژده بهشت دارد؟!؟

با اتمام ماه صفر و فرا رسیدن ماه ربیع الاول پیامک هایی بر روی صفحه تلفن های همراه و یا بعضا در محافل دیگر به چشم می خورد که

“پیامبر(ص)فرمود: هرکس پایان ماه صفر را به من خبر دهد بهشت بر او واجب می شود.”

اما آیا واقعا چنین است؟! واجب شدن بهشت فقط با رساندن خبر اتمام ماه صفر؟!!!!

ادامه »

 نظر دهید »

اعمال آخرين چهارشنبه ماه صفر

16 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

اعمال آخرين چهارشنبه ماه صفر 

هركس در آخرين چهارشنبه ماه صفر بخواند سوره « الم نشرح، تين، نصر، توحيد» هر كدام هفت مرتبه پس به حول و قوه‌ي الهي بي‌نياز مي‌شود قبل از تمام شدن سال


مستحب است خواندن نمازي چهار ركعتي با دو سلام در هر ركعت بعد از حمد 17 مرتبه «سوره مباركه كوثر» و پنج مرتبه «توحيد» و يك مرتبه «سوره ناس» و«فلق» و بعد از سلام اين دعا را بخواند.

1- در اين روز خواندن دو ركعت نماز به شرح زير مستحب است:

ركعت اول بعد از حمد آيات 26 و 27 آل عمران خوانده شود

«قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (26) تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ (27)»

و در ركعت دوم بعد از حمد آيه‌ي 110 سوره مباركه كهف خوانده شود.

«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (110)» و بعد از سلام گفته شود: « اللهم اصْرِفْ عَنِّي بَليتَهُ و شُؤْمَهُ وَ ارْزُقْنِي رَحْمَتَهُ و بَرَكَتَهُ وَ جَنِّبْنِي مِمَّا أَخافُ مِن نُحُوساتِهِ و كُرُباتِهِ بِفَضْلِكَ يا دافعَ الشرورِ يا مالكَ يومِ النُشُورِ برحمتك يا أرحم الراحمين»

2- مستحب است خواندن نمازي چهار ركعتي با دو سلام در هر ركعت بعد از حمد 17 مرتبه «سوره مباركه كوثر» و پنج مرتبه «توحيد» و يك مرتبه «سوره ناس» و«فلق» و بعد از سلام اين دعا را بخواند:

« اللهم يا شديدَ القوى يا شديدَ المِحالِ يا عزيزُ ذَلَّتْ لِعِزَّتِكَ جَميعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِي شرَّ جميعِ خَلْقِك يا مُحسِنُ يا مُجْمِلُ يا مُتِفَضلُ يا مُنْعِمُ يا مُتِكَرِّمُ يا كافيُ يا وافيُ يا حافظُ يا حَفيظُ ، يا مَن بِيَدِهِ مقاديرُ كلِّ شيء ، إليكَ ألجَأُ و بِكَ اَلُوُذُ وعليك أَتَوَكَّلُ فَاحْرُسْنِي بِحَراسِ حِفْظِك وحُلْ بَينِي و بَينَ مَن ناوانِي أَدْرَأُ بِكَ في نحرِهِ وأَعُوذُ بِكَ مِن شَرِّهِ فَاكْفِنِي يا ربِّ بِلا إله إلا أنت برحمتك يا أرحم الراحمين وصَلِّ على سَيّدِي محمدٍ و على آله الطاهرين»

3- هركس در آخرين چهارشنبه ماه صفر بخواند سوره « الم نشرح، تين، نصر، توحيد» هر كدام هفت مرتبه پس به حول و قوه‌ي الهي بي‌نياز مي‌شود قبل از تمام شدن سال.

4- روايت شده هركس بخواند اين دعا را در آخرين چهارشنبه ماه صفر نمي‌ميرد در آن سال به طوريكه عزرائيل به خداوند مي‌گويد: يا رب! عمر فلاني تمام شده و شما امر به قبض روح او نكرديد خداوند مي‌فرمايد: راست مي‌گويي وليكن عمر او را به سبب قرائت اين دعا طولاني كردم و تا اخر صفر آينده او را از جميع آفات و بلايا حفظ كردم.

«بسم الله الرحمن الرحيم اللهم يا ذا العَرشِ العظيم و العطاءِ الكريم عَليكَ اِعتمادِي يا اللهُ يا اللهُ يا اللهُ الصمدُ الرحمنُ الرحيمُ، يا فردُ يا وترُ يا حيُّ يا قَيُّوم ، اِمْنَعْ عَنِّي كُلَّ بلاءٍ و بليّةٍ و فرقةٍ و هامةٍ ، وامنع عَنِّي شَرَّ كُلِّ ظالمٍ و جبارٍ يا قدوسُ يا رحمنُ يا رحيمُ.»کتاب مرقاة الجنان، فی اعمال الشهور الاثنی عشر صفحه 66 و 67

 4 نظر

شانس یکی از عوامل خیالی پیروزی

15 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

شانس یکی از عوامل خیالی پیروزی

شانس، یک واژه فرانسوی و مرادف بخت، اقبال و طالع است.
از دیرباز، این پندار خرافی در وجود داشته است که چیزی به نام شانس یا بخت، خوش بختی ها و بدبختی ها را پدید می آورد و رخدادهای ناگوار یا خوشایند را شکل می دهد. شگفت این است که مفهوم سعادت و شقاوت در فارسی نیز با پسوند بخت به کار می رود: خوش بخت و بدبخت، و بخت باز کردن و بستن بخت، دو اصطلاح رایج در عرف عوام گشته است. ترکیب هایی چون تیره بخت، بخت برگشته، سیاه بخت، شوربخت، سبزبخت و خوش اقبال و بد اقبال، ادبیات ما را آکنده کرده است. بخت، چون برگشت، پالوده، دندان بشکند.
برد وباخت در قمار بازی و بلیت های بخت آزمایی از یک طرف، و مسابقات ورزشی و جایزه های کلان و غیر کلانی که بانک ها می دهند، از طرف دیگر، عواملی هستند که باور به شانس را ترویج و تقویت کرده اند. حتی برای کودکان ما چیزهایی ساختند به نام «شانسی»، تا از آغاز کودکی، این خرافه را به کامشان بریزند.
در جهان بینی توحیدی، جهان با اراده حکیمانه خداوند اداره می شود و همه رخدادها بر اساس تقدیر الهی شکل می گیرد. بی تردید، هر رخدادی حکمتی دارد. هیچ چیز، پدیده تصادف نیست و هیچ حادثه ای بدون تقدیر حکمت آمیز خداوند به وقوع نمی پیوندد.
حضرت علی(ع) می فرماید:
کارها چنان رام تقدیر است که گاه، مرگ در تدبیر است.

در بینش شانس گرایان، توان ارزیابی و سنجش عوامل واقعی شکست ها و پیروزی ها از انسان گرفته می شود و شخص شانس گرا به جای شناختن عوامل واقعی شکست ها و پیروزی ها، به یک عامل موهوم و ناشناخته گرایش پیدا می کند و زندگی را از قلمرو حرکت و سنجش عاقلانه و عالمانه دور می سازد.باور به شانس، یک توجیه جاهلانه برای گریز از قانونمندی های هستی است؛ یک دلیل تراشی غیرعلمی، غیر دینی و غیرفلسفی برای شکست ها و رخدادهای زندگی است؛ یک بهانه برای به حساب نیاوردن تنبلی ها، ناهنجاری ها، تباهکاری ها از یک سو و از سوی دیگر، نادیده انگاشتن تقدیرات الهی است.
شکست ها هرگاه درست سنجیده و انگیزه یابی شوند، پل پیروزی می گردند و پیروزی ها، اگر صحیح ریشه یابی گردند، گسترش و استمرار می یابند و هر دو، درس آموز می شوند؛ لیکن اگر شکست ها و پیروزی ها به شانس منسوب گردند، با این فرافکنی، نقش عوامل واقعی انکار می شود.
در بینش شانس گرا یک حالت منفی بافی و یک پندار خرافی جبرپذیر و تغییرناپذیر نسبت به سرنوشت شکل می گیرد و برخی بر این باور پا می فشارند که بخت ما از روز نخست، بد بوده است و دگرگون نمی شود.
به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد
گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه
باید به آنان گفت: برای کامیابی باید به کار، ابتکار، پشتکار، تدبیر و تقدیر اندیشید


قرآن کریم می فرماید:
وَ أَنْ لَیسَ لِلإنسانِ إلّا ما سَعی .
و این که برای انسان، بهره ای جز تلاش او نیست.

حضرت علی(ع) فرمود:
لا یَعدَمُ الصَبُورُ الظَفَرَ و إن طالَ بِهِ الزَّمانُ
صبر پیشه، پیروزی را از دست نمی دهد؛ گرچه زمان بر او بگذرد.


 3 نظر

حدیث....

14 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

امام سجاد (ع) میفرماید:

اگر با کسی برخورد کردی که سنش از تو بیشتر بود بگو چون سنش از من بیشتر است بیشتر از من عبادت کرده پس ایمانش هم از من بیشتر است،
و اگر با کسی برخورد کردی که سنش از تو کمتر بود بگو چون سنش از من کمتر است پس گناهش هم از من کمتر است ،
و اگر با کسی برخورد کردی که هم سن و سال تو بود بگو من به گناه خود یقین دارم و ، به گناه او شک ،
پس در هر حالت ممکن است که او در نزد خداوند ازمن عزیزتر باشد.

احتجاج، شیخ طبرسی، ج2، ص52، نشر مرتضی.

 2 نظر

هرکه دارد هوس کرببلا بسم الله...

07 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

گزارش تصویری: اعزام کاروان طلاب خارجی به پیاده‌روی اربعین

بدرقه کاروان 800 نفری زائران طلاب جامعه المصطفی العالمیه که به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی از مشهدمقدس عازم اهواز می باشند.

ادامه »

 نظر دهید »

احادیث اربعین....

06 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 

اربعین ارباب – حدیث روز

۱- امام صادق(ع): «هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می کند ای کاش امام حسین(ع) را زیارت کرده بودم، آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین(ع) چه می کنند و چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می شوند» (وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۲۴)

۲- عبدالله بن سنان می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: فدایت شوم پدرت درباره انفاق در راه حج می‌فرمودند به هر درهمی که در این راه خرج کنی برای او هزار درهم حساب می‌شود. کسی که در مسیر زیارت امام حسین(ع) انفاق می‌کند برای او چیست؟ حضرت فرمودند: «به هر درهمی که در این مسیر صرف می‌کند، هزار هزار هزار (تا ده مرتبه هزار را تکرار کردند) برای او حساب می‌شود و علاوه بر این، رضایت و خشنودی خداوند و دعای خیر پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و ائمه معصومین(ع) برای اوست» (مکیال المکارم، ج۲، ص۴۱۴)

۳- امام رضا(ع): «هر کس اباعبدلله(ع) را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است» (تهذیب‏ الأحکام، ج۶، ص۴۶)


4-امام صادق(ع): «اگر زائر امام حسین(ع) می دانست به واسطه این زیارت که چقدر شادی و سرور بر رسول خدا(ص) و بر امیرالمؤمنین(ع) و بر حضرت فاطمه(س) و به شهدا از ما اهل بیت وارد می‌آید و اگر می دانست آنچه از دعای ایشان به واسطه زیارتش، هنگامی که برمی گردد و آنچه را که از ثواب در همین دنیا و در آخرت خواهد داشت و آنچه را که برای او پیش خداوند ذخیره شده است، هر آینه دوست می داشت که آنجا (کربلا) خانه اش می بود و همانا زائر امام حسین(ع) از این مسافرتش برمی‌گردد و گامش برروی چیزی نمی آید مگر اینکه برای او دعا می کند و هنگامی که خورشید بر او می تابد، گناهانش را از بین می برد، همانطور که آتش هیزم را از می سوزاند، خورشید چیزی از گناهان او باقی نمی‌گذارند، پس برمی گردد در حالی که هیچ گناهی بر او نیست و برای او درجاتی رفیع خواهد شد که کسی که در خون خود، در راه خدا غوطه ور است بدان نمی رسد و فرشته ای بجای او موکل خواهد شد و برای او استغفار می کند، تا اینکه دوباره به زیارت برگردد، یا اینکه ۳ سال بگذرد یا تا وقتی که بمیرد» (مستدرک الوسائل،ج۱۰، ص۳۴۳)


5-امام رضا(ع): «ای پسر شبیب! اگر بر حسین(ع) گریه کنی تا اینکه اشک هایت بر گونه هایت جاری شود، خداوند هر گناهی را که مرتکب شده ای را چه صغیر باشد چه کبیر، کم یا زیاد می آمرزد آن را برای تو» (بحارالأنوار، ج ۴۴، ص۲۸۶)

 

 4 نظر

اسرار اربعین و تقدس عدد چهل-قسمت اول

02 آذر 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

فرهنگ اربعین-قسمت اول
اسرار اربعین و تقدس عدد چهل    

 
اربعین، سرّی از اسرار خدای تعالی است که هیچ یک از علمای ربّانی به این سرّ‌ ربّانی نرسیده اند، خداوند عزیز قدیر در قرآن کریم فرموده است: (وَ واعَدْنا مُوسی اَربَعینَ لَیْلةً) و آنگاه که با موسی چهل شب قرار گذاشتیم. (سوره بقره 51)

یکی از تعبیرهای رایج عددی‌، تعبیرعدد چهل می باشد که در بسیاری از موارد به کار رفته است‌. یک نمونه، آن که سن‌ رسول خدا(ص) در زمان مبعوث شدن‌، چهل بوده است‌. گفته شده که عدد چهل در سن انسانها، نشانه بلوغ و رشد فکری است‌. گفتنی است که برخی از انبیاء در سنین کودکی به نبوّت رسیده‌اند.

از ابن عباس(گویا به نقل از پیامبر) نقل شده که اگر کسی چهل ساله شد و خیرش بر شرش غلبه نکرد، آماده رفتن به جهنم باشد.آداب و اخلاق در اسلام - مسعود بن عیسی ورام ص35.

ادامه »

 نظر دهید »

نشانه عالِم شدن

30 آبان 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

ما اگر خواستیم ببینیم این درسی که به ما دادند عالِم شدیم یا نه، این دو نشان دارد؛

یک نشانِ ظاهری که قبلاً بیان شده، یعنی اگر ما توانستیم خوب تدریس بکنیم یا خوب تألیف بکنیم معلوم می‌شود این مطلب را فهمیده‌ایم.

ولی یک نشان باطنی دارد که بسیار عمیق است و آن این است که اگر مطلبی را فهمیدیم عالِم شدیم، اگر عالِم شدیم می‌شویم وَزین، سنگین، باوقار، متواضع؛ نه بی‌جا حرف می‌زنیم، نه بی‌جا کار انجام می‌دهیم. طرز نشستن ما، خوابیدن ما، گفتار ما، رفتار ما ادیبانه است. یعنی مؤدّب می‌نشینیم، مؤدّب حرف می‌زنیم، مؤدّب غذا می‌خوریم، ادبِ دینی داریم. در تمام شئون زندگی علم آدم را سنگین می‌کند حرفِ سبک نمی‌زنیم، حرف سبک گوش نمی‌دهیم، نوشته‌های سبک نداریم، نوشته‌های سبک را نمی‌خوانیم، حرفِ سنگین برای انسانِ سنگین است.
اینکه ذات اقدس الهی به رسولش فرمود: «اِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً» یعنی این حرف وزین است. سنگ، سنگین است ولی وزین نیست. علم وزین است، وزنه دارد، قرآن وزنه دارد، روایات و ادعیه وزنه دارند.

 8 نظر

زندگی مومنانه

26 آبان 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

استاد بزرگ اخلاق آقای میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومنانه 15 دستورالعمل را ذکر می‌کند که به ترتیب در ذیل آورده شده است:

1. هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.

2.زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.

3.اگر غلام خانه‌زادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.

ادامه »

 5 نظر

فتوای رهبر انقلاب درباره گِل‌ مالی، نذری شبهه‌ناک، برهنه‌ شدن، قمه‌زنی و حضور زنان در دسته عزاداری

03 آبان 1394 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

حجت الاسلام فلاح زاده:                                                    

فتوای رهبر انقلاب درباره گِل‌ مالی، نذری شبهه‌ناک، برهنه‌ شدن، قمه‌زنی و حضور زنان در دسته عزاداری

حجت‌ الاسلام فلاح‌زاده کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سؤالات، مطابق با فتاوای رهبر معظم انقلاب از جمله برهنه شدن در عزاداری، هروله کردن، ذکر شور، نذری شبهه‌ناک، قمه‌زنی و حضور زنان در دسته عزاداری پاسخ داد.

به گزارش بلاغ به نقل از فارس، حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدحسین فلاح‌ زاده کارشناس مسائل فقهی سال گذشته به پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی سیدعلی خامنه‌ ای پاسخ داد که نظر به اهمیت آن‌ ها، بار دیگر و در آستانه محرم الحرام ۱۴۳۷ هجری بازنشر می‌ شود:

*با توجه به اطعام‌ هایی که در ایام محرم داده می‌ شود و انسان به حلال بودن آن ‌ها یقین ندارد، آیا خوردن آن‌ ها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید، اگر نذری کسی که خمس نمی‌ دهد را بخوریم، چطور؟
-در مواردی که انسان غذایی را یقین ندارد به حرام بودنش، اطعام می‌ کنند عزاداران را، غذایی پختند در این ایام برای شما می‌ آورند یا فردی مثلاً نذری می‌ دهد و شما یقین دارید که خمس نمی‌ دهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، یعنی خمس در این غذا است، خوردنش اشکال ندارد.
اما از نظر اخلاقی - چون پرسیدند - بعضی‌ ها می‌ گویند اگر باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. خب اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس هست - نه به این معنا که حتما متعلق به خمس است یعنی شبه دارید - خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام، یعنی مال مردم مثلا باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت می‌ کنید و اطعام می‌ کنند غذا می‌ دهند طعام برای شما می‌ آورند و امثال این ها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد - خلاصه به قول معروف جزء اولیای الهی باشد - پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است.

ادامه »

 2 نظر

باید و نبایدها

11 دی 1393 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 

 

پرهیز از مطالعه پشت سرهم مطالب درسی

 

 

 

اگر چند ساعت مداوم و بدون وقفه‌ای برای استراحت کردن درس بخوانید نه تنها مفید نبوده بلکه برای حافظه کوتاه‌مدت شما مشکل بیشتری پیش می‌آید. به جای اینکه در یک مدت‌کوتاه مغز خود را از حجم انبوهی اطلاعات پُر کنید، مطالعه خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و از این قسمت‌ها یادداشت بردارید. وقتی هر بخش را به پایان بردید سپس یادداشت‌ها را مرور کنید تا مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی بمانند. ورزش بهترین راه برای کاهش استرس و آزاد کردن انرژی حاصل از نشستن و درس خواندن است. فقط به خاطر داشته باشید که بین بخش‌های مطالعه خود وقفه زیادی نیندازید تا از مطالب دور نشوید.

 

 

 

مدیریت هوشمندانه زمان

 

 

 

به دنبال هر 30 تا 50 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت پیشنهاد می‌شود. اگرچه این زمان‌بندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. از این زمان‌های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. توصیه می‌شود در خلال این زمان‌های استراحت از انجام فعالیت‌هایی نظیر انجام بازی‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون یا فیلم که نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، بپرهیزید چرا که این مسئله باعث می‌شود مطالبی را که می‌خوانید به خوبی جذب ذهن نشوند. اطلاعات دریافتی در صورتی که 24 ساعت پس از مطالعه دوباره مرور شوند 60 درصد بهتر و بیشتر در ذهن باقی می‌مانند.

 

 

 

محدود کردن موضوعاتی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند

 

 

 

جایی را برای درس خواندن انتخاب کنید که بتوانید بهتر روی جزوه‌ها و درس‌ها متمرکز شوید و هنگام درس خواند در محیطی باشید که در افزایش تمرکز بیشتر به شما کمک کند. به عنوان مثال مکانی که در آنجا وسایل تفریحی زیادی وجود دارد ممکن است تمرکزتان را مختل کرده و شما را تحریک کند که کمی با پلی‌استیشن بازی کنید و در این شرایط اگر یک هم‌اتاقی درس نخوان هم داشته باشید وضع به مراتب بدتر خواهد شد. مطالعاتی که از سوی موسسه Applied cognitive psychology در سال 2010 میلادی انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در حین درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند در امتحانات حفظی نتایج بدتری دارند. دلیل اصلی این مشکل ترانه‌های آهنگ‌ها هستند که باعث می‌شوند ذهن آدم از آنچه می‌خواند دور شود.

 

 

 

عجله ممنوع

 

 

 

یادگیری باشتاب و تندخوانی یکی از کم‌اثرترین شیوه‌های یادگیری است. با این شیوه بسیاری از افراد تنها بخش آغازی و پایانی یک فصل طولانی را یاد می‌گیرند در حالی که بسیاری از مباحثی که در این میان است از دست می‌روند. پس وقتی شش ساعت پشت سرهم و با شتاب درس می‌خوانید و به جلسه امتحان می‌روید احتمال اینکه بیشتر چیزهایی را که خوانده‌اید به خاطر نیاورید، بیشتر است.

 

 

 

خواب کافی

 

 

 

انستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به 9 الی 10 ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است

 3 نظر

بدون شرح

19 آذر 1393 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

از بـــس گنــاه کــرده ام آقـــا ،

دیــگر بـه مــن 

“شـــش گوشـــه” که هیــــــــچ … 

رخصـت مـشـهــد هم نمی دهـــی… ؟!

 نظر دهید »

رنگ دنیا

19 آذر 1393 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

بپا رنگی  نشی

خدایا یاریمون کن تا تو این زمونه که هر گناهی رو رنگ کردن تا بهتر


بهمون بچسبه! رنگی نشیم

 نظر دهید »

نماز

12 آذر 1393 توسط صدیقه طاهره انبار الوم
فلسفه نماز

تعاریف نماز:

1-       نور مومن

2-       معراج مومن

3-       ستون دین

4-       کلید بهشت

5-       مکمل ایمان

6-       نردبان قرب الهی

7-       بازدارنده از زشتی

8-       گردنه اسلام

9-       مایه تقرب

10-   تابلوی مکتب

11-   داروی نسیان

12-   شرط قبولی اعمال

ادامه »

 نظر دهید »

خانواده

11 آذر 1393 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

بسم رب المنتظر

سوره نور، سوره ای است که مباحث آن عمدتاً پیرامون اخلاق و احکام خانواده و مقابله با ساختار شکنان خانواده می باشد. دقت در مفاهیم الفاظ این سوره، پرده از برخی از اسرار و زیبائی های ارتباط تنگاتنگ این سوره با مباحث خانواده و سپس ارتباط مباحث خانواده با موضوع مهدویت و سبک زندگی مهدوی بر می دارد.

اول. در آیه نخستین این سوره می خوانیم:

«سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَ فَرَضْنَاهَا وَ أَنْزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ‌.» (1)
«این سوره، سوره ای است که آن را فرو فرستادیم و (دستوراتش را) واجب ساختیم و در آن آیاتی روشن نازل کردیم تا شاید متذکر شوید.»

توضیح: تنها سوره ای از قرآن کریم که ابتدای آن لفظ «سوره» وارد شده این سوره است. کلمه سوره از ماده «سور» به معنای دیوار دور شهر و قلعه که آن را جدا می کند، می باشد و چون مباحث این سوره مربوط به خانواده است و خانه محل زندگی یک خانواده با دیواری جدا شده و حریم آن مشخص می گردد، در آیه اولش واژه «سوره» آمده است.

ادامه »

 نظر دهید »

حدیث

23 مهر 1393 توسط صدیقه طاهره انبار الوم

 نظر دهید »

مدرسه علمیه صدیقه طاهره انبار الوم

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • فرهنگی
  • اخلاقی
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • شهدا
  • طب اسلامی
  • سبک زندگی
  • طلبگی
  • حدیث

مطالب پر بازدید

  • وضعیت پلیس زن در ایران در گفت‌وگو با رییس پلیس زنان کشور
  • نمونه هایی از امر به معروف صحیح
  • تحقیق درباره حضرت خدیجه همسر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)
  • آیا حادثه منا در حج سال ۹۴ نشانه ظهور است؟
  • امام خمینی از نگاه شخصیت های جهان
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس